Het rechthoekige membraan
Milab produceert microfoons met een unieke rechthoekig membraan, voor zowel studio als ook live toepassingen. Dit speciale ontwerp geeft een meer uniforme richtingsgevoeligheid over verschillende frequenties, wat resulteert in verbeterde helderheid en natuurgetrouwe geluidsweergave. Deze ontwerpkeuze biedt vele voordelen.
OFF-AXIS RESPONSE
De off-axis response van een microfoon verwijst naar de gevoeligheid ervan voor geluidsgolven die vanuit andere richtingen komen dan recht van voren. Microfoons zijn over het algemeen ontworpen om het meest gevoelig te zijn voor geluid dat recht van voren komt. Wanneer geluid vanuit andere hoeken komt, kan de respons van de microfoon veranderen. Deze verandering kan leiden tot variaties in frequentierespons, gevoeligheid en soms een verlies van detail of nauwkeurigheid bij het vastleggen van het geluid. De grootmembraan-microfoons van de top-merken Milab en Pearl hebben allen een unieke rechthoekig membraan die deze nadelige off-axis effecten weten te minimaliseren.
Een ander voordeel van het rechthoekige membraan is dat je veel kleinere, minder opvallende condensor-microfoons kan bouwen. Met een vergelijkbare oppervlakte van een conventioneel rond -membraan past de rechthoekige capsule in een veel smallere behuizing. De microfoon oogt dus veel kleiner en is daarom ook zeer geschikt wanneer de microfoons niet te veel mogen opvallen, zoals tijdens televisie-opnamen.
——————————————
ACHTERGROND INFO (bron: justaskjimvo.studio)
Een van de vaak over het hoofd geziene aspecten van microfoontechnologie is het ‘pickup-patroon’. Alle microfoons hebben een vorm van directionaliteit, dat wil zeggen dat ze anders reageren/registreren als een geluidsbron rechtstreeks in de microfoon komt dan vanuit verschillende andere hoeken.
Als de geluidsbron rechtstreeks in het microfoonmembraan komt (het bewegende deel dat geluidsgolven omzet in elektrische energie), zullen de meeste microfoons dat geluid repliceren. naar zijn beste vermogen. Naarmate je verder naar de zijkant of ‘achter’ de microfoon gaat, zullen de dingen een beetje veranderen. Hoe de microfoon daarop reageert – in termen van het vastleggen van de energie van je stem – terwijl je ‘buiten de as’ beweegt, is wat de afbeelding van onderstaande opnamepatroon voorstelt.
Het nulgradenpunt op die cirkel is de ‘voorkant’ van de microfoon – waar je je normaal zou kunnen positioneren.
Als je hier naar het voorbeeld van het Cardioid (nier) Pickup Pattern kijkt, zie je een vorm die zich vanuit het midden uitstrekt. De rand van de cirkel is de theoretische “beste” respons, wat betekent dat audio die vanuit die hoek binnenkomt, niet door de microfoon wordt verminderd.
Het opnamediagram voor het cardioïde (hartvormige) microfoonpatroon laat zien dat de microfoon het meest gevoelig is voor geluid dat van voren komt (waar de blauwe pijl is), en de neiging heeft om geluid dat van de andere kant binnenkomt te ‘weigeren’ (rode pijl.
De aard van die microfoon met cardioïde pickup-patroon is om meer directioneel te zijn. Alles tussen het midden (nulrespons) en de rand (maximale respons) betekent dat de respons ergens tussen 100% of 0% punten ligt.
Daarentegen heeft de omnidirectionele microfoon in het bovenstaande voorbeeld de neiging geluid vanuit elke richting even goed op te vangen. Daarom is het opnamepatroon voor dat type microfoon een cirkel. Dat is de reden waarom een bepaalde microfoon ‘luidruchtig’ kan klinken in een live-opnameruimte – hij maakt geen onderscheid door de richting waar het geluid vandaan komt.
Zo eenvoudig is het natuurlijk niet: het pickup-patroon varieert afhankelijk van de frequentie, dus vaak krijg je een gedetailleerder diagram van de microfoonfabrikant waarin dit wordt weergegeven als verschillende over elkaar heen liggende vormen. Over het algemeen worden, als je buiten de as beweegt, eerst de hoge frequenties beïnvloed, terwijl je wellicht merkt dat de lage frequenties door blijven komen, ook al zijn ze ver weg van de nulhoek.
Een eenvoudige referentie met één vorm die bij veel microfoons wordt geleverd, is waarschijnlijk een gemiddelde, of toont alleen de respons in het middenbereik. De bovenstaande afbeelding met overlappende responsvormen is het meest nauwkeurig (uiteraard afhankelijk van de testkwaliteit van de gebruikte microfoonfabrikant). Als je bijvoorbeeld naar de blauwe lijn van 16.000 Hz kijkt, zie je dat deze microfoon bij 60 graden minder van die frequentie opvangt dan geluid van 500 Hz. De rode vorm op de linkerhelft geeft aan dat laagfrequente geluiden (125 Hz) zelfs bij 150 graden door de microfoon blijven komen.